Emilie Flöge és Gustav Klimt emlékére

121786693_627928901221329_1404578352021483342_n

Emilie Flöge és Gustav Klimt emlékére

Egy ideje már terveket festek, hőn áhított célokat, melyek megvalósításához lehet, szűkek életünk keretei. Egyre inkább azt érzem, vagy még évszázadok választanak el attól, hogy szabad kapcsolódásokban éljünk vagy eleve az én, a személy folyton a megvalósítás útjába fog állni, s csak egy eszményt próbálok az életbe lehúzni, mely sosem fog elférni benne..
Egy ideje azt is látom, legyen az illető a “valódi megvalósításának” bármily érett fokán, amikor párkapcsolatról van szó, bekapcsol a riasztó. Vagyis mutasd meg a kapcsolatod, kívül és belül, nyisd ki, csukd be, majd kezdd elölről és megmondom, ki vagy..

121775498_786942285429193_4100054216782760667_n

Tudok arról, hogy nincs híd valós és valótlan között, hiába törekszem a halálfélelem és a féltékenység feloldására, melyek szerintem legalább unokatestvérei egymásnak, ha sikerül is, mindezek csak kellékek, semmit sem számítanak. Nincs recept, nincs átjáró, nincs semmi. De az életbe zárva mégis valamivel el kell töltsem az időt, így hát legalább hadd gyakoroljak arra, amire nem lehet..
A minap a nőgyógyász asztalán fekve szinte ki tudtam tapintani azokat a pontokat, odanövéseket, melyekkel ez a test és járulékai magához kötnek, míg békeidőben néha átélek szépreményű szabad perceket, vészben válik eszlelhetővé  a számtalan ponton az anyagba való ágyazódottság. Békeidőben nekem is szép terveim vannak a szabad kapcsolódások megvalósításáról, de mikor akció van csak eltörök. Bár mindez nem tart vissza attól, hogy újra és újra nekiveselkedjek megvalósításának. És elsősorban nem azért, mert terveim vannak az élettel, nem valójában igaziak nincsenek, hanem ahogy már írtam a lehetetlenre való gyakorlás miatt.

Egy ideje én sem tudok sikeres történetekkel előállni, noha 15 éve élek szabad házasságban, csakis a férjemmel tudtam megvalósítani azt az eszményt, mely számomra egyedül követendő minta egy olyan lény számára, aki nem az első férfival van évtizedek óta kapcsolatban. Tehát valaki számára, aki ezáltal végérvényesen maga mögött hagyta a monogámia célkitűzéseit. Mert a monogámia nem azt jelenti számomra, hogy egymás után az időben kiterítve vagyok több férfival, hanem, hogy az elsőhöz töretlenül hű vagyok. Mivel ez a mintha nem az enyém, ezért hazugság lenne magamat monogámnak hívni és éppen ezért kellett elindulnom új definíciók és az egész párkapcsolati szerződés alapjainak átírása felé.

 

AUSTRIA - CIRCA 1910: Gustav Klimt and Emilie Floege in a dress with floral pattern in the garden of the Oleander villa in Kammer at the Attersee lake. Photography, 1910. (Photo by Imagno/Getty Images) [Gustav Klimt und Emilie Floege in einem Reformkleid mit Blumenmuster im Garten der Oleander-Villa in Kammer am Attersee. Photographie, 1910.]

 

Sokat járok mostanában művészpárokhoz, na jó, csak az éterben. A művészet adta őrület és szabadság csak kikezdi a személyiséget is, az alkotás szenvedélyében élő ember a legjobb  példa arra, milyen az, ha valaki nem fér a bőrébe.. Hisz a művész ritka pillanatokban “isteni” magasságokban jár, egy olyan térben, ahol nincs határ, ahol az egyik én akadályok nélkül folyik át a másikba és a harmadikba, s mikor “visszajön” az emberek alkotta hagyományok közé hát bizony zavarban van, hogy mi ez..Úgyhogy a legtöbbjük nem is nagyon jön vissza, megmarad abban a világban, melyet megalkotott. Erre a magas intenzitású, a csillagos eget elbíró együttlétre csodálatos példa Gustav Klimt és Emilie Flöge kapcsolata. Ennyi arany ragyogás, melyet a Klimt-képek elbírnak, csak testet öltött a festő magánéletében is. S ahhoz, hogy hiteles módon, eredeti tündöklésében meg tudja nekünk mutatni alkotásain a nőt, bizony szenvedélyes kutatásokat kellett tennie e területen. Persze volt egy állandó háttérországa, csak legendákat tudok róla, de Emilie végig kitartott Gustav mellett, akinek kapcsolatuk alatt 14 gyereke született más nőktől is. Tudom, nem teljes így a kép, hisz meg kéne kérdezni a gyerekükkel  magára maradt asszonyokat is, mit szóltak mindehhez, de erről sajnos nem tudok..Így számomra is csak egy elképzelt eszmény Emilie és Gustav kapcsolata, mely megtartotta a többiek érkezését is. Ám talán mégis megérte, mert már az életben arannyá válni egy Klimt-festmény segítségével gyógyír lehet az összes fájdalomra. És bizony, ahogy múlik az idő, jobban hiszem az alkotások világát valóságosabbnak, mint ezt az egész teremtettnek tűnő világot.

Gustav mintha az összes ölelésben a Csók című képre edzett volna, a férfira, aki elbír a sok-sok nővel,  aki égként úgy borul a szinte félholt formára, mint a február végi, de már a tavasz reményével kecsegtető földre. A Csók az egyiptomi alkotások ég és föld nászának huszadik századba való átültetése. Ahol az ég termékenyíti meg a földet, mert nélküle csak halott anyag lenne. Vessünk csak egy pillantást a Csók női alakjára, nem éppen szenvedélytől ittas az arca, éppen csak hálni jár belé a lélek. Ha nem jön a férfi, ha nem jön a ragyogás felőle nem tud önmagától életre kelni. Ki van szolgáltatva a férfinak, de ezen a ponton, látva a nő félholt arcát, már tudja, nincs is más esélye és megadja magát.

077bfe3a32011e6f648d41361fb7f554

Emilie a háttérből Gustavot megtartartása az érett nő okos magatartása. A férfi, ha élete során végig férfi marad és nem szelídül tigrisből juhászkutyává, akkor haláláig napként kell, hogy beragyogja a világot, a nőnek pedig egy feladata van, aláfeküdni és megadni magát neki, és talán nem mindig ugyanattól a naptól várni a fényt.  Ami Gustavnak és Emilienek sikerült és erről az alkotások tanúskodnak, mert ilyen műveket csak valódi ragyogásban lehet elkészíteni, akkor nekünk miért ne sikerülhetne. Ennek az örömnek és reménynek  állítottam emléket ezen a képen.

A három részre szakadt női alak mozdulata pedig az egyetlen őszinte esély ezen a színpadon, a nő alávetkezésének ártatlan aktusa a napfény befogadására, ha eltakarja magát nem érik el a sugarak. A készülődés, a levetkezés fájdalmas-édes időszaka ez kép az egyetlen igazi találkozás előtt, melyhez a férfiúi kicsi nappal való randevúk a legszebb gyakorlatok.

121830447_699877624211866_8968020622628212548_n (2)

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.