5200 kilométeres evezés 40 nap leforgása alatt - egy magyar páros világrekordot céloz meg az Atlanti-óceán hullámain.
Havasi Gergő és Szabó Norbert Ádám január 5-én egy lenyűgöző, több mint hét méter hosszú és két méter széles hajóval indítják el kalandjukat, amely rengeteg kihívást rejt magában. Gergő, aki a Magyar Honvédség 2. sportszázadának katonasportolója, az InfoRádióban megosztotta terveiket: naponta 130 kilométert szeretnének evezni, háromórás váltásokban. Az expedíció során teljesen önállóan fognak boldogulni, mivel semmiféle külső támogatást nem vehetnek igénybe, és nem lesz kísérőjük sem.
Havasi Gergő tartalékos szakaszvezető, a Magyar Honvédség 2. sportszázadának katonasportolója arra vállalkozik, hogy társával, Szabó Norbert Ádámmal együtt 5200 kilométert evezve, motor és külső segítség nélkül átszelje az Atlanti-óceánt. A páros december 28-án autóval viszi el az óceáni evezős hajót Budapestről Huelva kikötőjébe, majd január 5-én a Kanári-szigetekről indul útnak azzal a céllal, hogy új evezős világcsúcsot érjen el a több mint hét méter hosszú és két méter széles hajójukkal. A jelenlegi világcsúcsot egy új-zélandi páros tartja 40 nap 5 óra és 31 perccel, melyet La Gomera és Barbados között ért el. A tervek szerint Havasi Gergő és Szabó Norbert Ádám háromóránként váltják egymást a célig, Antiguáig. Útjukat élő nyomkövető segítségével a Magyar Honvédség honlapján és Instagram-oldalán is figyelemmel követhetik az érdeklődők. Az expedíciónak saját Instagram-oldala is van, ahol sok érdekességet megosztanak követőikkel.
Havasi Gergő az InfoRádióban mesélte el, hogy három évvel ezelőtt egy régi kajakos csapattársa kereste meg egy izgalmas javaslattal: mi lenne, ha együtt áteveznék az Atlanti-óceánt? Gergő szinte azonnal igent mondott, hiszen már gyerekkora óta vonzódik a nagyszabású kalandokhoz, és mindig keresi azokat a kihívásokat, amelyekkel próbára teheti saját határait. A szenvedélye azóta sem csökkent. A felkészülés közösen indult, ám a csapattársa az expedíció előkészületei során úgy döntött, hogy visszalép a rekordkísérlettől, más kötelezettségei miatt. Gergőt viszont ez nem tántorította el; elhatározta, hogy folytatja a felkészülést, ezért új társ keresésébe kezdett.
A választás Szabó Norbert Ádámra esett, aki már korábban is teljesítette az Atlanti-óceán átkelésének kihívását. Azonnal igent mondott a megkeresésre, lelkesedése és tapasztalata pedig garanciát jelentett a sikerre.
Hangsúlyozta, hogy az ő tapasztalata és támogatása révén sokkal bátrabban vághat neki ennek az óriási kihívásnak.
a Magyar Honvédség sportszázadának szakaszvetője, Havasi Gergő, nemcsak a rekordok megdöntésére készül, hanem arra is, hogy a saját határait feszegetve inspirálja társait és a következő generációkat. Kihívása során tudatosan építette fel felkészülését, amely nemcsak fizikai állapotát, hanem mentális erejét is próbára teszi. A világ legjobbjai között szeretne helyet foglalni, és bár tisztában van vele, hogy a körülmények kiszámíthatatlanok lehetnek - legyen szó az időjárásról vagy a versenyhelyzetről - a kihívásokkal szembeni elszántsága töretlen. Gergő célja, hogy az új-zélandiak által felállított rekordot nem csupán megdöntse, hanem új szintre emelje a teljesítmény mércéjét. Hiszen ez a lehetőség nem csupán a személyes sikerről szól, hanem a hazája büszkeségéről és a honvédségi közösség erejéről is. Mindezek mellett, a történelmi jelentőségű tettek végrehajtása során Gergő számára fontos, hogy a sport és a katonai szellem összekapcsolódjon, és ezzel egy új példát állítson a fiatalok elé. Az út, amely előtt áll, tele van kihívásokkal, de ő készen áll arra, hogy minden akadályt legyőzve bizonyítsa, hogy a kitartás és az elkötelezettség mindig kifizetődő.
Ha sikerül átérnie Antigua szigetére, akkor büszkén kijelentheti, hogy ő az első magyar katona, aki átevezte az Atlanti-óceánt. Ezen kívül Szabó Norbert Ádámmal együtt ők lennének az első magyar férfi páros, akinek ez a rendkívüli teljesítmény sikerül.
Havasi Gergő megjegyezte: "sokan kávéházi elfoglaltságnak tartják" a kajakozást, kenuzást és evezést, de valójában mindhárom tevékenység teljesen eltér egymástól. Kiemelte, hogy céljuk 5200 kilométer teljesítése az expedíció során. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az óceáni evezős hajóban hátrafordulva ülnek majd egy guruló ülésen, és két evezőlapáttal váltakozva küzdenek meg a hullámokkal. A hajót kifejezetten erre a célra tervezték és építették, ráadásul minden szükséges technikai eszközzel is ellátták.
Havasi Gergő és Szabó Norbert Ádám végig az Egyenlítő környékén eveznek majd, a Golf-áramlat mellett reményeik szerint a passzátszél folyamatosan hátszelet fog biztosítani a számukra, ami jelentősen megkönnyítheti az előrehaladásukat. Mint mondta, nem lehet kizárni, hogy hol erősebb, hol gyengébb lesz a szél, illetve a Karibi-térségen észak felé is szokott fújni, de bízik benne, hogy nem akadályozzák őket komolyabban az időjárási viszonyok.
A szakaszvezető kifejtette, hogy általában mindig számolgat, amikor maratoni távokat fut, evez, vagy éppen kerékpározik, és most sincs ez másképp. A tervei között szerepel, hogy
napi 130 kilométert kell majd evezniük, ami azt jelenti, hogy 0-24 órában 5,4 km/órás sebességgel kell haladniuk.
Ha sikerül következetesen betartaniuk a tervet, akkor pontosan 40 nap múlva érkezhetnek meg Antigua csodás szigetére. Az út során nem csupán az időjárás viszontagságai várnak rájuk, hanem az is kulcsfontosságú, hogy a testük mennyire bírja a terhelést. Havasi Gergő bizakodva tekint a jövőbe, és reméli, hogy képesek lesznek rugalmasan alkalmazkodni a kihívásokhoz, így a tempóval sem lesz probléma, és végül elérhetik a rekorddöntést.
A tesztutat az Adriai-tenger vizein teljesítették, ahol a hátszél segítségével a csapat akár 6,2 km/órás sebességet is elérhetett. Ezzel szemben, amikor szembeszéllel kellett megküzdeniük, a haladási sebesség csupán 3 km/órára csökkent. Havasi Gergő véleménye szerint, ha reálisan számolunk, az Atlanti-óceán hullámain a két sebesség között található értékekkel lehet számolni.
Az expedíció során a résztvevők olyan konzervételeket fogyasztanak, amelyek Havasi Gergő alapkiképzésén is jelen voltak a honvédségnél. A tervek szerint fejenként napi három konzervet terveznek elfogyasztani, így ennek megfelelően készülnek fel az étkezésekre. Ezen kívül táplálékkiegészítőket is hoznak magukkal, mint például energiazselé, fehérjeszelet, valamint szénhidrát- és fehérjeporok. Az aszalt és szárított gyümölcsök mellett friss gyümölcsök is szerepelnek az ellátmányban. A szakaszvezető hangsúlyozta, hogy a megfelelő folyadékbevitel kulcsfontosságú lesz. A csapat óceánvízből előállított tiszta édesvizet fog fogyasztani, emellett magnézium-, kálium- és sótablettákat is szednek, amelyek segítik a szervezetet a maratoni távok során. A résztvevők egy speciális víztisztító berendezést is magukkal visznek, amely lehetővé teszi számukra, hogy gyorsan és hatékonyan készítsenek édesvizet a sós vízből.
A tervek szerint Havasi Gergő és Szabó Norbert Ádám háromórás váltásokban eveznek majd: míg az egyikük aktívan dolgozik, a másik pihen vagy alszik. A felkészülés során arra fókuszáltak, hogy felkészüljenek a folyamatos terhelésre és a regenerációs időszakokra. "Az óceáni vitorlázók és átevezők rengeteg értékes tapasztalatot osztottak meg arról, hogy a szervezet miként alkalmazkodik a nagyfokú terheléshez és az ezzel járó módszerekhez" - emelte ki.
Külső támogatásra nem számíthatnak, és kísérőjük sem lesz, ezért fontos, hogy felkészüljenek arra, hogyan reagáljanak, ha váratlan helyzetek merülnek fel, mint például a hajó meghibásodása, károk bekövetkezése vagy akár személyi sérülések.
Fontos, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű utánpótlás biztosítva legyen az élelmiszerek, felszerelések, ruházat és szerszámok terén is. Az energiaellátást napelemek segítségével oldják meg, de a hajón számos elektromos eszköz, berendezés, vezeték és csavar is helyet kap, hogy a legkülönbözőbb helyzetekre is gyorsan és hatékonyan tudjanak reagálni a nyílt óceánon.