Egy magyar feltaláló, aki képes legyőzni az Adidast, forradalmasítani készül a hajózást egy innovatív ötletével.


„Navigare necesse est…” – azaz hajózni elengedhetetlen – ahogyan Cnaeus Pompeius Magnus több mint kétezer esztendővel ezelőtt, a viharos tenger kétségbeejtő viszontagságai között, a rettegő tengerészekhez intézte figyelmeztetését. De vajon milyen áldozatok árán? Az Adidas sportszergyártó óriást is maguk mögé utasító Oroszi László innovatív elképzelése a klímaváltozás hatásait súlyosan felerősítő, környezetszennyező tengeri szállítmányozás reformjára fókuszál. E jövőbe mutató ötlet részleteit Bakonyi Zoltán projektmenedzser írása tárja elénk.

Idén áprilisban és szeptemberben már beszámoltunk a világújdonságnak számító különleges futballcipő dizájnról, amelyet egy neves magyar feltaláló alkotott meg. Most újabb izgalmas információkat osztott meg velünk, amelyeket az alábbiakban tálalunk olvasóinknak.

Sok-sok ezer hajó szeli át nap mint nap a világ tengereit, óceánjait, fedélzetükön utasok tízezreivel, vagy millió tonnányi áruval a gyomrukban, több emelet magas motorterükben hatalmas méretű, magas kéntartalmú nehézolajat zabáló, hihetetlenül környezetszennyező dízelmotorokkal. Ráadásul a vízi járműveknek a szén-dioxid mellett jelentős a nitrogén-oxidok és a kén-dioxid kibocsátása is. És a hajók nem csak a tengeren ontják a szennyet. A különböző rendszereket árammal ellátó generátoroknak a kikötőkben is működniük kell, vagyis hiába állnak a hajók, folyamatosan jár a motorjuk. Ezekre a problémákra keresett és talált egy ígéretes megoldást a neves magyar feltaláló, Oroszi László.

A SzVER innovatív csillaghajtóműves szélkerék egyedülálló kialakítása és különleges geometriai elrendezése révén kiválóan alkalmas arra, hogy támogassa a kikötőben horgonyzó, valamint a tengeren közlekedő hajók akkumulátorainak töltését. Ezenfelül lehetőséget biztosít a hajótér teljes elektromos árammal való ellátására, hozzájárulva ezzel az elektromos hajózás fejlődéséhez.

A SzVER függőleges tengelyén elhelyezett, vízszintes síkban forgó, modulos rendszerű szélkerék lapátjainak szélfelfogó homorú oldalai 1/3 mérettel hosszabbak, mint a széllel szemben visszafelé forgó domború lapátoldalak. Ez a pozitív méretkülönbség és a lapátok külső és belső felületének eltérő formája, hajlítása rendkívül hatékony szélbefogást és ebből eredően masszív forgatónyomatékot tesz lehetővé.

A világújdonságnak számító szélkerék működése és forgásiránya szélirányfüggetlen, ezért bármilyen irányú szélben, akár széllel szemben is a hajózáshoz megfelelő mennyiségű zöld energiát képes termelni.

A tengerjáró hajók számára a SzVER innovatív szélkerék rendszereivel új dimenziókat nyithatunk meg. A végtelennek tűnő szélenergiát kihasználva, elegendő elektromos áramot termelhetünk, amelyet a hajók akkumulátoraiban tárolhatunk. Ez az energia egy hajtásláncon keresztül képes működtetni a hajócsavart forgató villanymotort, így fenntartható módon biztosítva a hajók meghajtását.

A hagyományos üzemanyaggal működő hajók számára lehetőség nyílik a SzVER technológia és a szükséges hajtáslánc utólagos telepítésére, lehetővé téve számukra, hogy gazdaságos elektromos hajókként üzemeljenek. Ahhoz, hogy a világ tengerein és óceánjain tisztán elektromos hajózást valósíthassunk meg, és hosszabb utakat tegyünk meg biztonságosan, elengedhetetlen egy olyan töltőhálózat kiépítése, amely támogatja ezen hajók akkumulátorainak folyamatos feltöltését.

A kikötőkben, amikor az áruszállító hajók éppen ki- és bepakolnak, a hajók saját SzVER erőműve - megfelelő szélviszonyok mellett - képes a hajó akkumulátorainak feltöltésére. Ennek köszönhetően a hajó teljesen feltöltött állapotban indulhat el következő útjára.

Szélcsendes időszakokban a kikötőkben elhelyezett SzVER szélerőművek által korábban, szeles időjárás során megtermelt és tárolt energiát, vagy alternatív megújuló energiaforrásokból, mint például napenergiából származó elektromos áramot használhatnak az akkumulátorok feltöltésére.

E cél érdekében javasolt, hogy a világ kikötőiben elektromos töltőállomásokat és töltőpontokat helyezzenek üzembe.

A világóceánok és -tengerek fontosabb és hosszabb hajózási útvonalai mentén a tengeri olajkitermelő platformokhoz hasonló, egy vagy több SzVER szélerőművel és megfelelő kapacitású naperőművel felszerelt tengeri töltőplatformokat kell kialakítani, akár több elektromos töltőponttal, hogy egy időben több tengerhajó is tudjon áramot tölteni.

Ezek a kiválóan méretezett szélerőműves töltőpontok, amelyek a világ tengeri hajózási útvonalai mentén, ideális távolságra helyezkednek el, egy globális hálózatot alkothatnak. Ezek a töltőpontok nemcsak a megjelenő elektromos hajóforgalom villamosenergia-igényeit szolgálják ki, hanem szélcsend esetén is biztosítják a szükséges energiát.

Ezek az innovatív megoldások célszerűen adaptálhatóak bolygónk folyami és tavi hajózására is, nagymértékben támogatva a lokális környezetvédelmet és elősegítve a vízi elektromobilitás megteremtését. Várjuk az ígéretes találmány iránt érdeklődő, s annak nagy nyereséggel kecsegtető jövőbeni hasznosításában érdekelt partnerek jelentkezését. Bakonyi Zoltán projektmenedzser elérhetőségét a [email protected] email címen kérhetik el.

Related posts