Budapesti Tavaszi Fesztivál - "Létezni vagy nem létezni: ez itt a dilemmánk"
Jelenleg még sok minden bizonytalan - ez a fő üzenet Faix Csabával folytatott eszmecserénk során. Emellett kiderült, hogy a Budapest Brand nem tűnik el végleg.
Még anno Aczél György indította el
A BTF, vagyis a Budapesti Tavaszi Fesztivál, egyedülálló kulturális eseménysorozat, amelyet 1981-ben indított el Lengyel Márton, aki 1978 és 1986 között az Országos Idegenforgalmi Hivatal (OIH) egyik meghatározó alakja volt. Ekkoriban Aczél György, az MSZMP pártvezetője, aki a hazai kultúra irányításában döntő szerepet játszott, áldását adta a fesztiválra, kijelentve, hogy: „...ez a kezdeményezés hozzájárul a nemzeti kultúra gazdagításához és a nemzetközi kapcsolatok erősítéséhez.” Ezzel egy új korszak vette kezdetét a magyar kulturális életben, amely azóta is vonzza a művészetek iránt érdeklődő közönséget.
"Ha a turizmus rendelkezik elegendő forrással, akkor miért ne használná ki?"
Évtizedekig állami támogatásokból valósult meg
Természetesen a turisztikai bevételek nem fedezték a teljes büdzsét, jelentős volt az állami támogatás. Még a rendszerváltás utáni világban sem. Pedig abban mindenki egyetértett, hogy amikor a világ kitárult, a kiemelt cél - a hazai programturizmus fellendítése egy változatos, nemzetközi sztárokat is felvonultató műsor kínálattal - még nagyobb jelentőséggel bír, mint valaha.
A BTF évtizedekig állami támogatásból, a főváros hozzájárulásával, valamint szponzorok segítségével valósult meg.
A fesztivál jövedelme a jegybevétel mellett folyamatosan növekedett. A 2000-es évek elejétől egészen 2009-ig a költségvetés évről évre bővült, végül elérte az 1,56 milliárd forintot. A főváros a költségek 10%-át, míg a kormány a turisztikai és kulturális szervezetek révén általában 30%-ot biztosított. A fennmaradó 60%-ot pedig a jegybevételek tűntették ki. A 2010-es évektől a kormányzati támogatás egy kicsit csökkent, de 2014-ben rekordszámot, 1,65 milliárd forintot ért el. Utoljára 2017-ben történt rendelet a támogatásról, mely 2020 decemberében lejárt, és a kormány ekkor már jelezte, hogy nem szándékozik tovább finanszírozni a fesztivált.
Covid-évek, arculatváltással újraindulás
A fesztivál 2020-ban a Covid járvány következtében sajnos elmaradt, majd 2021-ben kizárólag online formában valósult meg. Ekkor vált világossá, hogy a kormány a jövőben nem tervezi állami támogatás nyújtását az eseményhez.
2022-től kezdve a Budapest Brand Nonprofit Zrt. irányításával, a Fővárosi Önkormányzat és hét kerület közreműködésével valósult meg a 42. fesztivál, amely új arculatot és friss koncepciót kapott.
Faix Csaba, aki 2020 óta irányította a Városarculati Nonprofit Kft.-t, valamint a Budapesti Fesztivál és Turisztikai Központ egyesülésével létrejött fővárosi turisztikai és marketing szervezetet, 2025. január 9-én bejelentette távozását. A döntés hátterében az idei évre megállapított támogatások csökkentése állt, amely csoportos létszámleépítést tett szükségessé a szervezetnél. Faix Csaba vezetésével a szervezet számos innovatív kezdeményezést indított, azonban a jelenlegi gazdasági helyzet új kihívások elé állította a főváros turizmusát.
Ahogy Faix a kreativ.hu-n kifejtette,
A Budapest Brand egy sokszínű vállalat, amelynek két fő arca van: az egyik a dinamikus üzletfejlesztés, míg a másik a gazdag kulturális programok és élmények szervezésére összpontosít. E két irányvonal harmonikus együttélése lehetővé teszi, hogy a cég a főváros gazdasági és kulturális életének egyaránt motorja legyen.
Ez a gyakorlat azt jelenti, hogy a turizmus révén bevételeket generálunk, amelyeket aztán más területeken fektetünk be. Amikor az önkormányzat nehéz helyzetbe került – részben a kormányzati forrásmegvonások következtében – a fővárosi vállalatok költségvetése is komoly veszélybe került.
Városmarketing helyett talán érdemesebb lenne az útfelújításra koncentrálni?
A helyzet lényegében a fővárosi önkormányzat körüli vitákra vezethető vissza, valamint azokra, akik a pénzügyi elvonások mellett tették le a voksukat. A döntés gyorsan politikai diskurzus tárgyává vált, és a marketingszervezet működését, költségvetését, a létszámot, valamint a munkabéreket érintő éles kritikák zúdultak rá. Ezt a témát mi is részletesen kifejtettük.
A Brand eddigi forrásait a közgyűlés idén új irányokba tereli: útfelújításra, hajléktalan-ellátásra, állatvédelemre és a BKK rendészetére. E döntés részben az én javaslatomra, részben pedig Karácsony Gergellyel közösen kidolgozott ötletünkre épül. Ahogyan a kampány során és a Partizán-vitán is hangsúlyoztam, számomra az utak felújítása elsődleges fontosságúbb, mint az, hogy a város hatalmas összegeket költsön marketingügynökségek fenntartására.
Vitézy Dávid a saját Facebook-oldalán osztotta meg gondolatait.
Bécsben másképp oldják meg
Felvetődött a kérdés, hogy valóban szükség van-e egy ilyen jelentős költségvetéssel rendelkező, közszolgáltatást nyújtó vállalatra Budapest népszerűsítése érdekében.
Nos, a világ összes fővárosában található olyan szervezet, amely ezen célok szolgálatában áll.
Valóban, Bécsben a tevékenységet egy viszonylag kisebb csapat végzi. Az ő munkájuk elsősorban PR jellegű, és nem terjed ki kulturális vagy egyéb rendezvények szervezésére, amit kifejezetten erre szakosodott ügynökségek irányítanak. A turizmusból származó bevételek azonban széles spektrumot ölelnek fel, hiszen a szállodáktól kezdve a koncertjegyek eladásáig mindenki részesedik belőle. Az ilyen bevételek elosztása, valamint az adózási és hozzájárulási rendszer megalkotása a bécsi önkormányzat feladatkörébe tartozik.
BTF vs. Bartók Tavasz
Miközben sokan a turizmusból származó bevételek csökkenését sajnálják, fontos észben tartani a lemondott vezérigazgató szavait is, aki rávilágított arra, hogy...
Nem csupán a látogatók számára szeretném felfedezni a város rejtett kincseit. Valójában a budapestiek vannak a középpontban!
Ha a fesztivál meghiúsul, az számos problémát generál, például nehézségeket jelent a művészekkel való egyeztetés terén, miközben a közönség számára is jelentős csalódást okoz.
Nagy kérdés, hogy a Bartók Tavasz mennyire tudja pótolni a BTF-et, hiszen ez az esemény Bartók Béla, a világhírű magyar zeneszerző 140. születésnapját ünnepli, és 2021 tavaszán indult. Milyen hatással lesz ez a rendezvény a zenei életre, és képes lesz-e megteremteni azt a varázst, amit a BTF képviselt?
Azóta a fesztivál gazdag műfaji palettájával és összművészeti megközelítésével vált igazán különlegessé. Idén is lehetőséget kapunk, hogy mélyebben megismerjük Bartók varázslatos életművét, számos különböző műfajban, a hazai és nemzetközi művészvilág kiemelkedő alakjainak előadásain keresztül. Emellett az időpontok is szoros összhangban állnak a két rendezvényfolyammal.
A Bartók Tavasz fesztivál idén április 4. és 13. között kerül megrendezésre a MÜPA szervezésében. E rendezvény célja, hogy a hazai és európai partnerintézmények együttműködésével Magyarországot még vonzóbb célponttá alakítsa a nemzetközi kulturális turizmus számára. Emellett arra is törekszik, hogy a hazai és nemzetközi közönség számára egy sokszínű és gazdag művészeti programot kínáljon, melyben a különféle műfajok és stílusok találkoznak.
Amennyiben a fesztivál idén mégis megrendezésre kerül, természetesen felvetődik a kérdés:
A Budapest Brand Zrt. képes a felére csökkent létszámmal is megszervezni az eseményt, hiszen az állományának csupán fele hagyta el a céget, így továbbra is aktívan működik. A különböző híresztelésekkel ellentétben tehát a vállalat nem tűnik el a színről, hanem új kihívások elé néz, és kreatív megoldásokkal biztosítja az esemény sikeres lebonyolítását.
Ha a BTF minden nehézség ellenére sikeresen zajlik, felmerül a kérdés: mi indokolta egy olyan nagyszabású szervezet létrehozását, amely láthatóan harminc fő távozása után is képes folytatni működését?
Sokakban pedig az is kérdőjeleket vet fel, hogy a főpolgármester miért nem szólalt meg eddig az ügyben, különös tekintettel a turisztikai szervezetek felé címezve mondandóját?
Számosan kíváncsiak arra is, ki felel a továbbiakban a főváros kulturális és turisztikai programjaiért? Igaz, nem mindegyiket a Budapest Brand szervezte, de a BTF léte vagy nem léte az elmúlt évek folyamán kulcskérdéssé vált a hazai művészeti szcénában, és jelentős összeget hozott a fővárosi vendéglátás és vendégvárás konyhájára.