Hihetetlen, de a kisgyerekek képességei drámaian csökkentek az utóbbi időben.
Az okoseszközök és a túlzott képernyőhasználat hatása is szerepet játszik a problémákban
Ahogy korábbi számunkban beszámoltunk róla, az év elején heves vitákat generált az a rendelettervezet, amely az óvodák utolsó évfolyama számára külön csoportok létrehozását javasolta. Ezek a csoportok iskola-előkészítő tevékenységeket szerveztek volna, amennyiben az óvodában legalább három csoport működött, és a létszám elérte a köznevelési törvény által előírt 13 fős minimumot. Kedden este a Magyar Közlönyben közzétették a rendeletet, amely néhány kisebb módosítással, de megőrizte a nagycsoportosok számára előírt napi 45 perces felkészítést. A szöveg így fogalmaz: "Az óvodai csoportokban naponta összesen 45 perces időkeretben, a feladatra differenciált, a gyermek egyéni terhelhetőségéhez igazodó - amennyiben az infrastrukturális feltételek lehetővé teszik, külön térben szervezett - iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenységben vesznek részt."
A Szülői Hang szervezet a rendeletre reagálva petíciót indított, amelyet már 18 ezer támogató írt alá. A szervezet képviselője lapunknak kifejtette, hogy bár a kormány a kedd esti döntéssel némileg visszalépett a korábbi intézkedésektől, a helyzet alapvetően nem javult. Szerintük a rendelet inkább újabb korlátozásokat hoz, amelyek komoly nehézségeket okozhatnak az oktatási intézmények számára, és a gyermekek fejlődésére nézve sem kedvezőek.
A Belügyminisztérium megkeresésünkre elárulta, hogy a döntést egy országos felmérés alapozta meg: a kormány kérdőívben kérte ki az óvodaigazgatók tapasztalatait a hároméves gyermekek készségeiről.
A résztvevők 86%-a úgy véli, hogy a gyerekek beszédkészsége jelentősen romlott az utóbbi időszakban, míg 81%-uk a szociális kompetenciák gyengüléséről számolt be. Továbbá, a megkérdezettek 73%-a észlelte a mozgáskészségek csökkenését az elmúlt öt év során. E változások mögött számos tényező áll, de kiemelkedően fontos szerepet játszanak az okoseszközök és a túlzott képernyőidő hatásai.
A célunk egy olyan óvodai környezet megteremtése, ahol a gyermekek természetes módon, örömmel és játékosan fejlődhetnek. Ez nemcsak az iskolai beilleszkedést segíti elő, hanem csökkenti a családok mindennapi terheit is. 2025 őszétől minden nagycsoportos óvodás számára automatikusan elérhetővé válik napi 45 perc iskolára felkészítő foglalkozás, amely akár három 15 perces szakaszra is bontható. Arra törekszünk, hogy minden gyermek a lehető legjobb készségekkel és magabiztossággal léphessen be az iskola kapuján.
A megvalósítás nem lehetetlen küldetés, hiszen az iskolára való felkészítés már régóta része a pedagógiai munkának, csupán most még nagyobb figyelmet kap. A pedagógusok továbbképzési rendszere új, a feladatellátást támogató programokkal bővül, amelyek célja a tanárok felkészülésének elősegítése – áll a válaszukban.