Felmérés: a bérrendezés eredményeként a pedagóguspálya újra vonzerőt nyert.

Az óvodapedagógusi, tanítói és csecsemő- illetve kisgyermeknevelő szakok évek óta töretlen népszerűségnek örvendenek a felvételizők körében. Ezzel szemben a szaktanárképzés helyzete lényegesen nehezebb, amit az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora az InfoRádióban kifejtett nyilatkozatában is hangsúlyozott. Az őszinte véleménye szerint a diplomát szerző, jövőbeli pedagógusok igényeit felmérő kutatás világosan mutatja a szakmai trendeket és az alapképzések iránti keresletet.
A gyerekek jelentik a pedagóguspálya legnagyobb vonzerejét, de még a diplomaszerzés előtt álló fiatalok egy része is alacsonynak tartja hivatásuk társadalmi megbecsültségét - derült ki az Apor Vilmos Katolikus Főiskola (AVKF) óvodapedagógus és tanító szakos hallgatói körében végzett online, nem reprezentatív felmérésből. A kutatásban több mint százan vettek részt. A leendő óvodapedagógusok és tanítók többsége azt válaszolta, hogy a saját szakmájában képzeli el jövőjét. Tízből nyolc hallgató pedagógusként szeretne dolgozni a diploma megszerzése után, 10-10 százalékuk azonban már most azt tervezi, hogy nem állami, hanem egyházi, magán- vagy alapítványi intézményben helyezkedik majd el.
A 2024 decemberében és 2025 januárjában végzett kutatás szerint az óvodapedagógus és tanító szakosok mindössze két százaléka gondolja úgy, hogy nem pedagógusként, hanem egészen más területen próbál szerencsét friss diplomásként.
Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora az InfoRádióban elmondta: az elmúlt másfél évtizedben kétszer volt példa nagy bérrendezésre, és utána mind a két alkalommal kiugróan sokan jelentkeztek a pedagógusképzésekre. Ugyanakkor hozzátette, hogy meglehetősen nagy a szórás, ugyanis a szaktanárképzés helyzete némileg kritikusabb: kevesebb a jelentkező, visszatérően tapasztalható lemorzsolódás, nehezebb az elhelyezkedés. Ezzel szemben az óvodapedagógus, a tanító és a csecsemő-/kisgyermeknevelő szak töretlenül, hosszú évek óta rendkívül népszerű. A rektor kiemelte, hogy
Az utóbbi másfél-két évtized során a felsőoktatási felvételi statisztikák tanulsága szerint az óvodapedagógus szak folyamatosan a legkeresettebb szakok között található. Érdekes módon, egyes években még a legjobb öt helyezett közé is befért, így bizonyítva a terület iránti növekvő érdeklődést.
"A népszerűség a kisgyermekeket nevelők esetében egy viszonylag magasan tetten érhető szám már nagyon régóta" - jegyezte meg.
A saját hallgatóik körében végzett felmérés eredményei Gloviczki Zoltánt is meglepték. A kutatás során kiderült, hogy a megkérdezettek többsége alacsonynak tartja a pedagóguspálya presztízsét és társadalmi elismertségét. Ugyanakkor ebben a kérdésben is megjelenik egy érdekes kettősség: az óvodapedagógusok és a tanítók helyzete láthatóan kedvezőbb, hiszen "megbecsültségük tapinthatóan magasabb". Zoltán véleménye szerint ennek hátterében az áll, hogy…
A tapasztalatok alapján a szülők szinte kész lennének bármit megtenni, hogy gyermekük a legjobb óvónőhöz vagy tanítóhoz kerüljön, hiszen mindannyian a legjobbat szeretnék a csemetéiknek. Az ideális csoport vagy osztály kiválasztása szinte versenytárgyává vált, ahol a szülők lelkesen keresik a lehetőségeket, hogy biztosítsák gyermekük számára a legmegfelelőbb környezetet a fejlődéshez.
Gloviczki Zoltán kifejtette, hogy ez a téma mára presztízskérdéssé nőtte ki magát. Ugyanakkor az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektoraként szomorúan tapasztalja, hogy a jelenlegi hallgatók kedvezőtlen véleményéhez az ő egykori tanáraik is hozzájárultak.
Tavaly országszerte több mint 30 százalékkal ugrott meg a tanító szakra első helyen jelentkezők száma, de óvodapedagógus, valamint csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzésre is jóval többen felvételiztek, mint a korábbi években. A váci és budapesti campusszal rendelkező, pedagógusokat és segítő szakembereket képző Apor Vilmos Katolikus Főiskolán is rekordot döntött tavaly a jelentkezők száma - tanító szakjukat például tíz éve nem jelölték meg annyian a jelentkezési lap első helyén, mint 2024-ben.
A gyerekekkel való foglalkozás iránti lelkesedés kiemelkedő motívumként jelenik meg az AVKF pedagógusképzésére jelentkezők körében. A válaszok tükrében a hallgatók több mint fele számára kulcsfontosságú tényező volt, hogy az óvodai és iskolai tevékenységek harmonikusan illeszkedjenek a családi élethez és a gyermekneveléshez. Továbbá, sokan hangsúlyozták, hogy olyan pályát kívánnak választani, amely nemcsak szakmai, hanem társadalmi szempontból is értékes és hasznos.
Az adatokból az is kiderült, hogy a leendő pedagógusok egy része stabil munkahelynek tartja az óvodákat és az iskolákat: 17 százalékuk úgy gondolja, hogy óvodapedagógusként vagy tanítóként mindig lesz állása, nem kell majd munkanélküliségtől tartania. A hallgatók egyharmada egy számára fontos személy hatására választotta ezt a hivatást, 26 százalékuk pedig kiváló pedagógusokkal találkozott diákként, akik példájukkal szintén erre sarkallták.