GyártásTrend - A Bosch mérnökei Budapesten képezik a jövő autóvezetőit, új technológiák és innovációk segítségével.
A Bosch Budapesti Fejlesztési Központja igazi innovációs központként működik, ahol számos jövőorientált autóipari projekt valósul meg, mind a vezetés biztonságának, mind pedig a kényelem növelésének érdekében. Különösen izgalmas terület a parkolást támogató rendszerek fejlesztése, amelyeket a Bosch szakértői már olyan szintre emelnek, hogy a járművek emberi beavatkozás nélkül is képesek parkolni. Ehhez alapos és részletes tesztelésre, valamint az autók precíz "oktatására" van szükség, hogy valóban megbízható megoldásokat nyújthassanak. A Bosch Magyarország Podcast legújabb epizódjában a parkolási innovációk legérdekesebb és legaktuálisabb kérdéseit járják körül, betekintést nyújtva a jövő autóinak titkaiba.
A parkolás az autóvezetés egyik mumusa, legyen szó kezdő vagy akár gyakorlott sofőrről. Autóink egyre nagyobbak, a városi környezet egyre zsúfoltabb és kiszámíthatatlanabb, egy rosszul sikerült manőver jelentős anyagi kárt vagy akár személyi sérülést is okozhat. A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjából jelentkezik a Bosch Magyarország Podcast legújabb, rendhagyó adása, ahol több mint 200 mérnök csak a parkolási rendszerek fejlesztésén dolgozik annak érdekében, hogy minél biztonságosabb, stresszmentesebb legyen a parkolás. Segítségükre van ebben a vállalat budapesti telephelyén a mintegy 100 autóból álló tesztjármű-flotta és egy 10 000 négyzetméteres, mindennel felszerelt járműverifikációs felület. Vajon távoli álom az automata parkolás, mint szériafelszerelés? Hogyan fejlesztik a parkolási rendszereket? Mennyire alakítják át a tesztekhez az autókat? Erről beszélget Tóth Márk, a Bosch tesztjármű fejlesztésekért felelős csapatvezetője és Montvai Dániel fejlesztési csoportvezető Tóth Edittel, a magyarországi Bosch csoport digitális média menedzserével, aki ki is próbálja a vállalat legmodernebb parkolási megoldását.
A legújabb Bosch Magyarország Podcast epizódjában betekintést nyerhetünk Európa egyik leginnovatívabb autóipari központjába, a Bosch Budapesti Fejlesztési Központba. Itt zajlik ugyanis a hazai autóipari fejlesztések jelentős része, és felfedezhetjük, hogyan alakulnak ki a legújabb parkolási technológiák. Montvai Dániel elmondása szerint "az uniós statisztikák alapján az anyagi kárral végződő balesetek közel fele parkolás vagy lassú manőverezés közben következik be", ami rávilágít, hogy miért is olyan fontosak a Bosch ezen irányú fejlesztései. A vállalat célja, hogy legújabb önvezető megoldásaival mindenhol, bármilyen környezetben biztonságos parkolási élményt nyújtson, kiküszöbölve a holttereket, és garantálva a közlekedés egyéb résztvevőinek, például a gyalogosoknak a biztonságát.
2022 óta az Európai Unióban már minden újonnan forgalomba helyezett autóban kötelező tartozék a parkolást segítő rendszer. Ezek a megoldások széles skálán mozognak: az alapszintet jelentő hátsó ultrahangos szenzoroktól a hátulnézeti kamerán át egészen a prémium kategóriás autókban megtalálható automata parkolási rendszerekig, melyek egyszerűsítésén és még felhasználóbarátabb verzióján a Bosch jelenleg is dolgozik. A teljesen automata megoldással a parkolás a sofőrnek mindössze egyetlen gombnyomás, az autó ugyanis megkeresi a parkolóhelyet és elvégzi a szükséges manővereket 12 ultrahangos szenzor és 4 kamera segítségével. Montvai Dániel becslése szerint ez a rendszer öt éven belül már nemcsak a luxusautók jellemzője lesz, és a Bosch célja is az, hogy a fejlesztések minél szélesebb körben elérhetőek legyenek. A szakember úgy véli, bár az önvezető autókra még sokat kell várni, de a folyamat első lépéseként az önvezető parkoló rendszerek már elindultak hódító útjukra.
Egy modern parkolási rendszer működését három fő szakaszra bonthatjuk. Az első lépés a környezet alapos feltérképezése, amely a szenzorok, például kamerák és ultrahangos érzékelők segítségével zajlik. Ezek az eszközök képesek létrehozni egy részletes térképet a környezetről. A második fázisban a begyűjtött adatokat a szoftver elemzi és értelmezi, hogy a helyzetet megfelelő kontextusba tudja helyezni. Végül, a harmadik szakaszban a rendelkezésre álló információk alapján megtörténik a jármű reakciója, amely lehet fékezés vagy kormányzás. A parkolási rendszerek hatékony fejlesztéséhez elengedhetetlen a részletes tesztelés, hogy a jármű maximális pontossággal érzékelje a környezetét. Ezen a téren a Bosch Budapest Innovációs Kampuszán található 10 000 négyzetméteres járműverifikációs felület kiemelkedő szerepet játszik. Itt különféle útburkolatok, mint például sima aszfalt, macskaköves felületek, vagy éppen kátyús, rossz minőségű utak szimulálására van lehetőség, emellett eltérő útszegélyek és akár vasúti sínek is megtalálhatók.
A Bosch hazai tesztflottája körülbelül 100 autóból áll, amelyek között szériaautók és álcázott, zebramintás prototípusok is találhatóak. E különleges flotta kezeléséről egy dedikált csapat, Tóth Márk vezetésével, gondoskodik. Feladatuk nemcsak az autók karbantartása, hanem azok átalakítása is, hogy megfeleljenek a teszteket végző szakemberek igényeinek. Ez a folyamat magában foglalja különféle kamerák, speciális szenzorok és lidarérzékelők telepítését is. Ezek a fejlett eszközök hihetetlen mennyiségű adatot generálnak, másodpercenként körülbelül egy gigabájtnyit, amelyet mesterséges intelligencia által vezérelt megoldásokkal dolgoznak fel. Márk a beszélgetés során megosztotta, hogy egy összetett átalakítás során, amely hónapokat vett igénybe, több mint 3 kilométernyi kábelt kellett "belevarázsolniuk" az egyik tesztautóba, mivel a specifikációk ezt feltétlenül megkövetelték.
A tesztjárművekért felelős csapat vezetője hangsúlyozza, hogy az autók átalakítását rendkívül precízen kell végrehajtani. A valós városi környezetben zajló tesztelés során ugyanis elengedhetetlen, hogy semmilyen körülmény ne idézzen elő vészhelyzetet. Emellett elengedhetetlen a tesztautósofőrök folyamatos képzése is, amely különféle speciális vezetéstechnikai tréningeket foglal magában, hogy felkészültek legyenek mindenféle váratlan helyzet kezelésére.