Néhány héten belül leállhat az Egyesült Államok autóipara.


A GM, a Toyota, a Volkswagen és más autóipari szereplők sürgetik az amerikai kormányt, hogy sürgős intézkedéseket hozzon, mivel a helyzet megfelelő kezelése nélkül akár már június elején gyártási leállásokra is számítani lehet. Az Egyesült Államok pedig figyelmeztetett, hogy megtorló intézkedésekre készül, amennyiben Kína nem lazít a szigorú szabályozásokon.

Kína sok szempontból meghatározó szereplő a globális színtéren, így a teljes kizárásuk szinte lehetetlen vállalkozás. Ez különösen igaz az autóiparra, amelyben az Egyesült Államok próbálkozik a függetlenedéssel. A helyzet súlyosságát jól tükrözi, hogy a legnagyobb autógyártók sürgős figyelmeztetést küldtek Trumpnak: a kínai ritkaföldfém mágnesek hiánya rövid időn belül megbéníthatja az egész amerikai autóipart. Ezek az alapanyagok elengedhetetlenek számos alkalmazásban, kezdve az ablaktörlő-motoroktól, az ABS-szenzorokon át a szervokormányokig (és természetesen nem csupán az autóipar területén). Érdemes megjegyezni, hogy Kína a globális feldolgozási kapacitás több mint 90%-át irányítja, ami tovább növeli a helyzet sürgősségét.

Május 9-én a GM, a Toyota, a Volkswagen, a Hyundai és más autóipari szereplők, valamint a beszállítói szövetség (MEMA) közösen figyelmeztették a Trump-adminisztrációt egy nyílt levélben. A levél hangsúlyozta, hogy ha nem biztosítanak megbízható hozzáférést a szükséges alapanyagokhoz, az alapalkatrészek gyártása leállhat, ami akár az autógyárak bezárásához is vezethet – számolt be róla a Reuters. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy bár a Kína és az Egyesült Államok közötti vámháborúban tűzszünet van, az exportkörülmények továbbra is kedvezőtlenek.

Kína április elején, az Egyesült Államokkal folytatott vámháborújának következményeként új, engedélyköteles rendszert vezetett be a mágnesek exportjára. Ez a lépés jelentősen lelassítja a szállítási folyamatokat, mivel bizonyos vállalatoknak akár százoldalas dokumentációt is be kell nyújtaniuk az engedély megszerzéséhez. Április közepén több európai és amerikai cég kapott engedélyt, azonban ez a készletek pótlásához nem bizonyult elegendőnek. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy az exportstop következtében néhány kínai ritkaföldfém mágnesgyártó is leállt, így a piaci ellátottság még inkább bizonytalanná vált.

Kevin Hassett, a Fehér Ház Nemzeti Gazdasági Tanácsának vezetője a vasárnapi ABC "This Week" című adásában kifejtette, hogy Donald Trump és Hszi Csin-ping már a héten eszmét cserélhet a kereskedelmi kérdésekről, habár a konkrét időpontot még nem határozták meg – tudósít a New York Times.

Közben amerikai és indiai autógyártók is arról számolnak be, hogy ha nem kapják meg időben a ritkaföldfém mágneseket, június elején le kell állítaniuk a termelést. A Bosch szerint beszállítóik képtelenek átlátni a pekingi rendszer követelményeit, ami lassítja az engedélyezést és veszélybe sodorja az ellátási láncot. Ha a helyzet nem javul gyorsan, az USA újabb megtorló intézkedésekhez nyúlhat.

Related posts