Júniusban indulhat el az építkezés.


Tavaly május végén indult volna a mélygarázs építése Marosvásárhelyen, a volt Park szálló mögött, ám a kivitelezési munkálatok még nem kezdődtek el. Ennek hátterében a környezetvédelmi engedély késlekedése és a műszaki megoldások módosítása állt. E közben a projekt költségvetése is növekedett, 50 millió lejről 57 millió lejre. Az építkezés körüli események magyarázatáról Iszlai Tamás, városi tanácsos és urbanisztikai szakértő osztott meg részleteket lapunkkal.

Milyen izgalmas fejlesztések zajlanak a Park szálló mögötti területen?

Miután a környezetvédelmi ügynökség jóváhagyta a projekt végrehajtását, megkezdődik a zöldövezet részleges kivágása és átültetése. A városi zöldövezetek bizottsága február 19-én döntött a fák kivágásáról, és összesen 11 fát, köztük egy tiszafát, megmentenek. A bizottság határozatát az erdészeti hivatalnak is jóvá kell hagynia, amelynek ki kell adnia a szükséges engedélyt. Miután ez megtörtént, megkezdődhet a fák kivágása és átültetése. Ezt követően folytatódnak az archeológiai feltárások azon a területen, ahol eddig még nem zajlottak munkálatok. A Maros Megyei Múzeum csak akkor adja ki az engedélyt, ha a teljes területet alaposan feltárták.

- A terepen magas a talajvízszint - ez mennyire nehezíti meg az építkezést?

Az építő úgy döntött, hogy a helyszínen további geotechnikai fúrásokat végeznek, hogy elkerüljék a váratlan helyzeteket az építkezés során. Tudtuk, hogy a talajvíz szintje magas, de a kérdés az volt, hogy milyen nyomással érkezik, és milyen módszerekkel lehetne stabilizálni a talajt. A mélyben lévő rétegződések sok mindent befolyásolnak. Mivel a régi Maros medrével állunk szemben, előfordulhat, hogy a talaj szerkezete méterről méterre változik. Ennek következtében sokkal több geotechnikai fúrás és analízis szükséges, mint amit eredetileg terveztek.

Amennyiben a geotechnikai mérések arra utalnak, hogy a talajvíz vagy a talajrétegek összetétele problémát jelenthet, a munkálatok folytatása elengedhetetlen.

Természetesen, a megvalósításnak nincsenek határai, csupán a műszaki megoldások differenciálódnak a felhasznált beton és a vízzáró réteg minősége alapján. Minden elképzelés megvalósítható. Ne feledjük, hogy az ember már eljutott a Holdra, és a sivatag közepén felépítették a világ legmagasabb felhőkarcolóját. Azt sem tartom lehetetlennek, hogy a föld alatt három szinten mélygarázst alakítsunk ki. Gondoljunk csak a bukaresti parlamentre, amely négyszintes mélygarázzsal büszkélkedhet, és ez a Dâmbovița egykori medrében található. A technikai lehetőségek adottak; a valódi kihívás inkább az, hogy milyen költségek merülnek fel a föld stabilizálása és a víznyomás ellensúlyozása kapcsán.

A mélygarázs költségeit kezdetben 50 millió lejre tervezték, azonban a projekt előrehaladtával a kiadások váratlanul megemelkedtek körülbelül 7 millió lejjel.

- Igen, van pluszköltsége az egész projektnek, ami nem volt előre beszámítva. A pluszköltség egyik része a park alatt kaotikusan áthaladó közmű infrastruktúrának az áthelyezéséből adódik. Itt park és parkoló lévén, a kommunista időktől napjainkig minden szolgáltató úgy használta a teret, ahogy akarta. Olyan helyen vannak vezetékek, ahol nem kellene legyenek, ez már a fúrások alkalmával is kiderült. A szolgáltatók nem készítettek pontos leltárt a technikai vezetékek pozíciójáról. Ezeket nagyjából feltérképezték, s ezeknek az áthelyezése, főleg a csatornarendszernek az áthelyezése nagyon költséges dolog. Ezt a befektető, a város állja, még akkor is, ha olyan cégeknek a hálózatairól van szó, amelyekben résztulajdonos. A pluszköltség másik eleme, hogy a szerkezeti külső váz betonoszlopok sorozatát tartalmazza. Mint egy védőburok megvédi az épületet a talaj és a víz külső nyomásától. A külső burok elkészítése sem volt eredetileg beleszámolva a megvalósíthatósági tanulmányba. Tehát a hálózatok és a burok elkészítése adják a pluszköltséget. A város mindenképpen kiáll amellett, hogy a mélygarázsra szükség van.

Az elkerített építőtelep kerítésén egy figyelemfelkeltő pannó található, amely tájékoztatja a járókelőket arról, hogy a munkálatok tavaly májusban indultak volna, és idén május végére kellett volna befejeződniük. Ezzel szemben azonban jelentős csúszás tapasztalható. Mikorra várható végre az építkezés tényleges megkezdése? És mikor használhatjuk végre a mélygarázs parkolóhelyeit?

A kivitelezési terv már elkészült, és az építővel a szerződés is aláírásra került, azonban a részletekben még lehetőség van módosításokra. Az idei év folyamán mindenképpen megkezdődnek a munkálatok. A teljes épület várhatóan másfél év alatt készül el, a szerkezeti munkálatok pedig körülbelül fél-háromnegyed év alatt befejeződnek. Fontos megjegyezni, hogy a szerkezet csupán a befektetés egy része; a projekt magában foglalja a ventilációs és biztonsági rendszereket, valamint a villamos-, víz- és csatornahálózat kiépítését is. Ha júniusban elindul a betonpillérek helyének fúrása, akkor év végére már az épület körvonalai is láthatóvá válnak a földfelszínen.

A háromszintes mélygarázs kezdetben 253 parkolóhellyel került megálmodásra, azonban a legújabb tervek alapján a kapacitás 292 férőhelyre bővül.

- Igen, a megvalósíthatósági tanulmányhoz képest módosult a terv, a műszaki megoldások is változtak. Az épületnek a lenyomata megnőtt, nagyobb területet foglal el - pár száz négyzetméterrel több lett, mint eredetileg. Ezért gyarapodott a parkolóhelyek száma is, amit örvendetesnek tartunk.

- Hogyan alakul a forgalmi rend az építkezés alatt?

- Ahogy elkezdődik az építkezés, az Enescu utcát lezárják. A Cuza Vodă utcát és a Városháza utcát nem lehet lezárni, mert ezek nagyon forgalmasak. Az építkezés során kiásott föld elhordását a Cuza Vodă utcai körforgalom felől oldják meg. Az Enescu utca végén lesz a dömpereknek és a betonszállítóknak az állomáshelye. A főtéren, az Enescu utcában és a Kultúrpalota előtt nem fog semmilyen nehézjármű áthaladni.

A projekt kritikái elsősorban a mélygarázs kivitelezésének jelentős költségeire összpontosítanak, mivel a földalatti parkoló megépítése körülbelül 40 ezer eurót emészt fel.

Ami ma drágának tűnik, az holnapra már egy reális árnak számíthat, és holnapután talán olcsónak is tekinthetjük. Visszaemlékezve a 10-15 évvel ezelőtti időkre, sokan nosztalgiázunk, amikor a beruházások jóval kedvezőbb áron valósulhattak meg. Gondoljunk csak a Kultúrpalotára: annak idején jelentős összeget emésztett fel, de a projekt megvalósult, és ma senki sem panaszkodik a költségek miatt. Most Vásárhelynek sürgősen szüksége van egy mélygarázsra, és nekünk reagálnunk kell a felmerülő igényekre, meg kell valósítanunk a kitűzött célokat. Az idő múlásával a költségek háttérbe szorulnak, amikor a projekt előnyös aspektusait szemléljük.

- Milyen kihasználtsággal terveznek?

A központi övezetben, ahol számos közintézmény, hivatal és a Kultúrpalota található, napi szinten több száz ember végzi munkáját. Ezek az alkalmazottak rendszerint az épületek környékén parkolnak, de nemcsak ők, hanem a helyi lakosok is használják a parkolóhelyeket. Az optimális kihasználtság érdekében a tervek szerint körülbelül 70%-ban bérletes parkolási lehetőségeket kívánnak biztosítani az ott dolgozók számára. Iszlai Tamás, az urbanisztikai bizottság tagja és városi tanácsos, biztosította a közvéleményt arról, hogy mindent megtesznek a teljes kapacitású működés érdekében.

A mélygarázs kivitelezésének vezetője a Geiger cég, míg a projekt terveit Adrian Turcu, az ADI Proiect Kft. tervezője álmodta meg.

Related posts