Feltárult, hogy a magyarok mekkora összegeket áldoznak a karácsonyi ajándékok beszerzésére.
Egy hazai pénzintézet alaposan szemügyre vette a magyar lakosság ünnepi időszakra vonatkozó hagyományait és szokásait. Az eredmények alapján úgy tűnik, hogy a magyarok már készülődve vágnak neki a karácsonynak, tele várakozással és izgalommal.
A karácsonyi ajándékozási szokások izgalmas változásokon mennek keresztül: átlagosan 7 embert lepünk meg az ünnepek alatt, ami eggyel magasabb számot jelent, mint 2023-ban. Ezt a megállapítást az MBH Bank karácsonyi időszakra vonatkozó reprezentatív kutatása tárt fel, amely a 18-65 éves korosztályt célozta meg. Az idei évben a legkeresettebb ajándékok között találjuk az édességeket, az alkoholos italokat és a könyveket. Emellett a kézzel készített ajándékok is népszerűek maradtak, míg a fiatalabbak körében a társasjátékok továbbra is nagy kedvencnek számítanak.
A válaszadók átlagosan 7 napot szánnak az ünnepi beszerzések lebonyolítására. Érdekes, hogy több mint a válaszadók fele (52%) már a karácsony előtti 3-4 hétben elkezdi a tervezést és a vásárlást. A fenntarthatóság is egyre nagyobb szerepet kap az ajándékok kiválasztásában: a megkérdezettek 43%-a a csomagolásra, míg 24%-uk a tudatos vásárlásra helyezi a hangsúlyt, ezzel is hozzájárulva a környezet megóvásához.
A kutatás arra is rávilágított, hogy a válaszadók kétharmada hazai webáruházban vásárol, ugyanakkor a tavalyi évhez képest megduplázódott azok aránya, akik külföldi webshopon keresztül vesznek ajándékot (36 %). A megkérdezett személyek 45 százaléka nyilatkozott úgy, hogy igyekszik a lehető legtöbb árut online megrendelni és kifizetni. Mindezzel összefüggésben kevesebben mennek idén plázába, kisboltba, viszont többen választják a hipermarketeket. Az ajándékok beszerzésénél a válaszadók fele veszi figyelembe a black friday-akciókat, ami szintén a megfontolt költésre enged következtetni.
A kutatás alapján a megkérdezettek 46%-a legfeljebb 50 ezer forintot szán karácsonyi ajándékokra, amely arány tavaly is hasonló volt, hiszen a válaszadók közel fele azonos határt jelölt meg. A 100 ezer forint feletti ajándékkeret azonban növekedett: most a válaszadók körülbelül 24%-a tervez ilyen mértékű költést, ami 3%-os emelkedést jelent az előző évhez képest. Ezen kívül más kiadásokra, mint például étkezés, utazás vagy karácsonyfa, a válaszadók 56%-a maximum 50 ezer forintot kíván költeni, míg a 100 ezer forintot meghaladó költés csak a megkérdezettek 17%-át érinti.
Az ünnepi költségvetés megtervezésekor érdekes képet kapunk a finanszírozási forrásokról. Bár jelentős részesedéssel bírnak azok, akik félretett megtakarításaikból (20%) vagy az általános tartalékukból (28%) fedezik az ajándékokat, a legnagyobb csoport a havi jövedelmét használja a vásárlások lebonyolítására, hiszen ez a válaszadók 58%-át jelenti. A felmérés alapján csupán 8% azoknak az aránya, akik különféle hitelek (mint például hitelkártya, folyószámlahitel, banki kölcsön vagy gyorskölcsön) igénybevételével pótolják a szükséges összeget. A hitelkártyát használók körében megfigyelhető, hogy egyharmaduk a hitelkeretük jelentős részét felhasználja, míg a másik harmaduk óvatosabban, csak a keret egy kisebb részével gazdálkodik.
A többség (60%) bankkártyával fog fizetni az ajándékokért. A megkérdezettek 53 százaléka szokott pénzt adományozni a karácsonyi időszakban, legnagyobb mértékben a szociális kérdéseket, az állatvédelmi és az egészségügyi ügyeket támogatják az emberek.