Kreatív Online - Adatstratégia: A vállalati siker titkos fegyvere a digitális világban A digitális korszakban a vállalatok számára elengedhetetlen, hogy hatékony adatstratégiát alakítsanak ki. Az adatok nem csupán számok és statisztikák, hanem kulcsfonto

Az adatvagyon tudatos és stratégiai kezelése kulcsfontosságú versenyelőnyt biztosít a vállalatok számára, ahogyan azt a Magyar Marketing Szövetség Döntéshozói Klubjának legutóbbi eseménye is hangsúlyozta.
A Magyar Marketing Szövetség Döntéshozói Klubjának 2025. január 30-i eseményén a résztvevők mélyrehatóan elemezték, miként kezelhetik a vállalatok és márkák felelősségteljesen adatvagyonukat. A cél az volt, hogy feltárják, ezek az erőforrások hogyan segíthetik elő a korábban esetleg alulhasznosított marketing-, média- és üzleti lehetőségek kiaknázását. A PWC rendezvényközpontjában megtartott konferencia során világossá vált, hogy a digitális átalakulás korában az adatvagyon kulcsszereplővé lép elő, amelynek megfelelő menedzsmentje jelentős versenyelőnyt kínálhat a piacon.
Vitaindítóként Incze Kinga, a Whitereport & Mediaspace.global alapító-ügyvezetője tartott előadást a téma fontosságáról. Az előadás rávilágított, hogy a digitális platformok térnyerésével és a szabályozási környezet változásával a vállalati adatstratégia kialakítása elengedhetetlenné vált, hiszen a piaci szereplőknek reagálniuk kell a 3. feles adatok mennyiségének változásaira a digitális térben, és saját, elsőfeles adatokkal, valamint akár vásárolt adatokkal és köztes szolgáltatások nyújtotta adatokkal is erősíteni a fogyasztókkal való kapcsolatot. Incze Kinga kiemelte, hogy sok hazai vállalat még nem mérte fel, mekkora adatvagyonon ül, ezért először ezt a szemléletet kell meghonosítani a vállalaton belül, és felmérni az adatterületeket és a lehetséges 'quick win'-eket.
A szakértő kiemelte, hogy a digitális átalakulás új lehetőségeket teremtett arra, hogy
"Tisztában vagyunk vele, hogy ki áll a cső végén és milyen tevékenységet folytat."
Az adatstratégia lényegében azt határozza meg, miként kívánjuk fenntartani a kapcsolatot a fogyasztóinkkal, és hogyan tudjuk ezt a lehető legjobban, adatalapú megközelítéssel, költséghatékony módon megvalósítani. A jelenlegi piaci viszonyok között ez a kérdés sok vállalat számára kiemelten fontos. Az adatstratégia kidolgozása során elengedhetetlen a meglévő adatok alapos feltérképezése, rendszerezése és optimális kihasználása. Ideális esetben a marketing és üzleti megközelítések dominálnak, míg a jogi és IT támogatás segíti a folyamatokat más funkciók mellett – hangsúlyozta a szakértő. A folyamat első lépése a vállalaton belüli adatcsoportok és -silók feltárása, amelyek elemzésével és kiaknázásával érdemi előnyökre tehetünk szert. Ilyen adatok lehetnek például a kampányokkal kapcsolatos információk, weboldal- és mikrosite-adatok, e-kereskedelmi adatok, promóciós információk, hűségkártya- és tranzakciós adatok, valamint a közösségi média statisztikák. Ezt követően a cél az adatcsoportok összekapcsolása, valamint új adatok gyűjtése, hogy a stratégia továbbfejleszthető legyen.
Az előadást egy panelbeszélgetés követte Pálinkás Krisztina (Molson Coors, Media & Digital Senior Manager CEE), Csenterics András (PwC Legal Irodai tag, Adatvédelmi és Adatbiztonsági Szakjogász) és Kallós András (közgazdász, adatbiztonsági és adatvédelmi jogi szakokleveles szakember) részvételével, Incze Kinga moderálásában. A panelbeszélgetés alapján jól látható, hogy az adatstratégia és adatgazdálkodás egyfajta szemlélet, amely egy új üzleti lehetőség, és túllép a compliance-megközelítésen.
A résztvevők kiemelték, hogy elengedhetetlen a téma őszinte megközelítése a vállalaton belül. Fontos, hogy a valóságot figyelembe véve, fokozatosan, adatterületről adatterületre haladva tervezzük meg a feladatokat.
Ehhez elengedhetetlen az első lépés, hogy az adott vállalat vállalja fel a projektet és mérje fel, milyen adatokkal rendelkezik és üzleti/marketingcélok mentén definiálja, mit szeretne elérni adatvagyon építéssel. A panelbeszélgetés résztvevői egyöntetűleg versenyelőnyt látnak a vállalatok számára a céges adatokra épülő üzleti értékek teremtésében, miközben hangsúlyozták, hogy adatstratégiai gondolkodás és az első feltérképezési munkák sem tudnak elindulni erre dedikált felelős és projekt nélkül - de legalább ilyen fontos, hogy olyan kolléga vezesse a projektet, aki szakmailag megfelelően érti a piacot és az adatokat, hiszen az adatstratégia alapján üzleti döntések/marketingdöntések születnek.
A további diskurzusok során kiderült, hogy a magyar piacon sokan még csak az adatstratégiai szemléletváltás első lépéseinél tartanak. Az előadás és a panelbeszélgetés fontos támogatást nyújtott a résztvevők számára, hogy inspirációt és hasznos eszközöket kapjanak a céljaik megvalósításához.