Fedezd fel a Pán-Mezei-gyűjtemény eddig soha nem látott kincseit Magyarországon! Max Ernst, Giacometti és Henri Matisse művei most egyedülálló alkalommal kerülnek bemutatásra. Ne hagyd ki ezt a különleges lehetőséget, hogy elsőként láthasd ezeket a mester

Morfizmus - Rajzok és grafikák a Pán-Mezei-gyűjteményből címmel látható kiállítás szerdától a budapesti Kisterem galériában. A tárlaton Anna Mark rajzai is láthatók.
Mezei Gábor belsőépítész, műgyűjtő, festő gyűjteményének egy jelentős részét édesapjától, Pán Imrétől örökölte. A kiállítás ebből a gyűjteményrészből mutat be válogatást, absztrakt, absztrakt expresszionista és szürrealista figuratív rajzokat, grafikákat olyan neves alkotóktól, mint Max Ernst, Giacometti, Henri Matisse, Marcel Jean, Corneille, Jacques Doucet, Marcelle Cahn, René Bertholo, Christine Boumeester, Eva Landori vagy Gonçalo Duaerte. A munkák legnagyobb része még soha nem szerepelt kiállításon Magyarországon.
Az anyag egy különleges időutazásra invitál minket, bepillantást nyújtva a hatvanas évek Párizsának vibráló nemzetközi művészeti szcénájába. Itt találkozunk Anna Markkal (Márkus Anna), aki 1957-ben hagyta el Magyarországot, és ezzel egy új fejezetet nyitott a saját életében. Az ő korai, szürrealista stílusú rajzai gazdagítják a Mezei-gyűjteményből készült válogatást, és egyedi színezetet adnak az időszak művészeti palettájához.
Anna Mark a második világháború utáni időszakban bontogatta szárnyait, és a francia földön találta meg művészi hivatásának otthonát. A magyar festőgeneráció egyik kiemelkedő alakjaként aktívan részt vesz a francia képzőművészeti élet pezsgésében. Munkái nem csupán egyéni és csoportos kiállításokon kapnak helyet, hanem nemzetközi közgyűjtemények is büszkén őrzik festményeit, ezzel is hozzájárulva a kulturális párbeszéd gazdagításához.
A magyarországi szcénával sem szakadt meg a kapcsolata, műveivel hazai közgyűjteményekben, tárlatokon, kiadványokban és aukciókon is találkozhat a közönség.
Pán Imre sokoldalú művészeti tevékenysége során költőként, íróként, kiadóként, kurátorként és gyűjtőként is maradandó nyomot hagyott a kulturális életben. Élete során folyamatosan törekedett arra, hogy a nemzetközi kulturális színtérrel összhangban, hidakat építsen a hazai és a külföldi művészeti világ között. Pán Imre munkásságának középpontjában a kulturális transzfer állt, amelyet különböző irányokban irányított: nemcsak a magyar képzőművészek és alkotásaik külföldre juttatása volt a célja, hanem a nemzetközi művészeti értékek hazai bemutatása is.
Kereste a találkozási pontokat, a kapcsolódásokat. 1956 után Franciaországban a magyar művészek munkáit igyekezett a Franciaországban élő nemzetközi művészek anyagával együtt kiállítani.
Pályafutása során a kapcsolatok építésének szándéka vezette, ezt a célkitűzést tükrözi az a kiállítás is, amelyben bemutatkozik a Pán Imre által Franciaországban összegyűjtött nemzetközi anyag. Érdekes párhuzamot vonnak a kiállításon Anna Mark munkáival, aki szintén az 1956 utáni emigrációs hullám részeként érkezett Franciaországba. A közlemény hangsúlyozza, hogy e két művész munkássága bizonyos pontokon találkozik, gazdagítva ezzel a kulturális párbeszédet.
Pán Imre eltávozását követően a Párizsban összegyűjtött anyag egy része – számos esetben ugyanezeknek a művészeknek a művei – lányánál, Sophie Pánnál maradt. Tavaly tavasszal a Galerie Jocelyn Wolff rendezett egy kiállítást ebből a különleges gyűjteményből Párizs szívében.
A Kisterem galéria kiállítása, amely március 21-ig látható, a Magyarországra került anyagra épül.