"Rettegés a nyeregben – egyedülálló kutatás a hazai kerékpárosok élményeiről és kihívásairól"

A Magyar Kerékpárosklub elhatározta, hogy alaposan feltérképezi, mi rejlik a kerékpárosok motivációs hátterében, valamint miféle félelmekkel küzdenek. Ennek érdekében egy reprezentatív kutatási módszert alkalmaztak, amely során a fókuszcsoport tagjait (20-60 év között) kor, nem, és iskolai végzettség alapján válogatták ki, hogy a lehető legszélesebb spektrumot öleljék fel a kérdezés során.
"A kerékpározásban nagyon erős motiváció a szabadság élménye és az ehhez kapcsolódó kötetlen mozgás" - rögzítette az InfoRádió megkeresésére Kádár Melinda, a kerékpárosklub kommunikációs munkatársa. "Ez folyamatosan erősödik a rutinosan kerékpározók körében és azok körében is, akik kevésbé rutinosak még" - tette hozzá. További erősödő motiváció az egészség megőrzése, ehhez kapcsolódóan a mozgásra, sportolásra szánt idő napi rutinba történő beillesztése; egy jó bringázás jó "napindító" ebben a felfogásban.
A kutatás során érdekes félelmek bukkantak fel. A legmeghatározóbb aggodalom a baleset veszélye körül forog. A baleset kifejezés persze széles spektrumot ölel fel, de a válaszok alapján egyértelmű, hogy a kerékpárosok leginkább a más közlekedési eszközökkel való ütközéstől tartanak, attól félnek, hogy elütik őket vagy elsodorják. "Budapesten az autósoktól való kis félelem tapasztalható, míg a vidéki nagyvárosokban inkább a kamionok és egyéb nagyobb járművek jelentik a fő aggodalmat" - emelte ki Kádár Melinda.
A kutatás szerint növekszik a frusztráció az utakon, amint a mindennapok során is. További negatív érzésként jelen van a lopástól való félelem, sokan nem gondolják, hogy ha lezárják valahol a bringájukat közterületen, az ott is marad. Ehhez járul még hozzá, hogy sokan nem tudják, mi számít biztonságos, szabályos lakatolásnak, arról már nem is beszélve, hogy a biztonságos lakatok nehezek, miközben valahogy mégis szállítani kéne őket.
A kutatások alapján az infrastruktúrával kapcsolatban számos negatív érzés tapasztalható.
"A kerékpáros főhálózati terv már elkészült, azonban a kerékpársávok és kerékpárutak még nem kapcsolódnak össze. Azok az útvonalak, amelyek a semmibe torkollanak, komolyan elriasztják az embereket attól, hogy kerékpárra szálljanak."