Tinédzserkor: Az izgalom és felfedezés időszaka, amikor minden új élmény hatalmas kalandnak számít. De mi van, ha ezt a kalandot egy Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid volánjánál éljük át? Teszteljük le együtt, hogy mit nyújt ez a dinamikus SUV a fiatalo

Egy évtizeddel a piacra dobását követően megkapta a módosított első lökhárítóról felismerhető második frissítését a Suzuki Vitara, amelytől még nem búcsúzunk, hiszen az akkumulátoros-elektromos e-Vitara mellett még van pár éve a piacon. Nincs éles váltás villanyautóra, a japán gyártó a vásárlókra bízza a döntést, persze azért a megváltozott előírásokat és preferenciákat ők sem hagyhatják figyelmen kívül. Öt pontban mutatjuk be a lágy hibrid rendszerrel kiegészített turbómotoros, összkerékhajtású kivitel fő újdonságait, illetve általános tulajdonságait.
Korábban, amikor a járművek belső terében a felszereltség határozta meg, hogy egy Suzuki emblémás takarólemez vagy egy elegáns óra díszítette a két kerek központi légbeömlő közötti területet, mostanra az esztergomi gyártású SUV legújabb verziójában a vezetőt figyelő kamera kapott itt helyet. Mindössze néhány másodpercre van szükség ahhoz, hogy eltereljük a figyelmünket az útról, és máris érkezik a figyelmeztetés. A vezetőtámogató rendszerek fejlesztése nem állt meg itt: a zavaró vakriasztások kiküszöbölésével a normál használat során már nem szükséges őket kikapcsolni, így a vezetés élménye sokkal zökkenőmentesebbé vált.
Örömteli hír, hogy a központi képernyő mérete megnövekedett, mivel eltüntették a korábban a szélén található, a gyakorlatban szinte használhatatlan érintésérzékeny hangerőszabályzó csúszkát. Ennek ellenére a 9 colos képátló még mindig a kisebb készülékek közé sorolható. Ráadásul most már nem csupán kábeles, hanem vezeték nélküli kapcsolaton keresztül is könnyedén csatlakoztathatjuk a telefonunkat.
térképnézetben nem lehet címet megadni, csak érdekes pontok (POI) közül lehet választani, illetve oda tud minket elnavigálni az autó, ahová rábökünk a térképre. Aki klasszikus módon, címbeadással akarja kezdeni utazását, annak ki kell mennie a főmenübe. Aztán maga a processzor is lassú, a térkép nem folyamatosan megy a képernyőn, hanem apró ugrásokkal követi le a mozgásunkat.
Bár a lágy-hibrid hajtásra való áttérés következtében az 1,4-es turbómotor teljesítménye némileg csökkent, a 129 lóerő még mindig bőségesen elegendő egy könnyű autó mozgatásához. Nyilvánvaló, hogy a korábbi 140 lóerőhöz képest érezhető a visszaesés, de az üzemanyag-fogyasztás csökkenése fél literrel kifejezetten kedvező lehet a mindennapi használat során. A motor alacsony fordulaton is jól teljesít, köszönhetően a 16 LE/53 Nm teljesítményű indítógenerátornak, ami segít a belső égésű motor munkájában. A tesztautónál azonban akadozott a váltó, különösen a negyedik fokozat kapcsolásakor, ami határozottabb kezelést igényelt – egy gyorsabb szinkronizáló bizonyára nem árthatott volna.
A Vitara továbbra is a dinamikus vezetők kedvence, hiszen hangolása kifejezetten az ő igényeikhez lett igazítva. A felfüggesztés japánosan szilárd, így az éles ütéseket remekül kiszűri, azonban a karosszéria mozgása is jelentős. Kanyarokban a vezető könnyedén érezheti az autó reakcióit, ami lehetővé teszi a precíz és időben történő beavatkozást. A Vitara tehát nem csupán egy jármű, hanem egy megbízható partner a dinamikus vezetési élményekhez.
Ha nem spórolunk a téli gumikon, akkor igazán élvezhetjük a hideg évszak adta lehetőségeket. Ugyanakkor a nehezebb terepviszonyokat érdemes megfontolni: egy-egy csúszós, sáros útszakaszon való áthajtás után könnyen érezhetjük a kuplung fáradtságát, ahogy a szag betölti az utasteret...
A Suzuki a helyi gyártás előnyeit kihasználva képes a devizaárfolyamokból eredő kockázatokat minimálisra csökkenteni, így versenyképes áron kínálja termékeit a piacon. Érdemes megjegyezni, hogy az alapmodell sem nevezhető egyszerű, fapados megoldásnak. Például a 2WD GL változat kedvezményes ára 8,14 millió forint, ami a kisméretű szabadidő-autók között egyre ritkább összkerékhajtású opcióval rendelkező modellekhez képest kimondottan vonzó ajánlat. Az összkerékhajtásért 750 000 forintot kell pluszban fizetni, míg a tesztautó elegáns kék/fekete színért 240 000 forint a felár. A kínálat csúcsán a full hibrid hajtású Vitarák állnak, amelyek napfénytetős GLX verziója 11,89 millió forintért érhető el.