Itt van tíz könyv, amely 2024-ben kiemelkedett a sokaságból és valószínűleg sokak szívét megdobogtatja: 1. **"A jövő árnyai"** - Egy lebilincselő sci-fi regény, amely a technológia és az emberi kapcsolatok határvonalát feszegeti. 2. **"Szívverés"** - Egy


A 2024-es év legjobb magyar könyveinek összeállítása során számos forrást és nézőpontot figyelembe vettünk. Szubjektív olvasmányélmények, olvasóklubok izgalmas ajánlatai, valamint a könyvesboltok javaslatai mellett a közösségi média visszajelzései is gazdagították a válogatást. E sokszínű információs áramlás segítségével alakítottuk ki ezt a listát, amely remélhetőleg inspiráló és felfedezésekben gazdag olvasási élményeket kínál minden könyvbarátnak.

Ahogy közeledik az év vége, elérkezik az idő a számvetésre: visszatekintünk azokra a kihívásokra és felemelő pillanatokra, amelyek az elmúlt hónapokat jellemezték. Ekkor felidézzük az év legcsodálatosabb élményeit, az emlékezetes kirándulásokat és azokat a felejthetetlen perceket, amelyeket a szeretteink körében tölthettünk. Ugyanakkor ez a visszatekintés lehetőséget ad arra is, hogy összegyűjtsük és rendszerezzük kedvenc dalainkat, filmjeinket, valamint azokat a könyveket, amelyek a legnagyobb hatást gyakorolták ránk az év során.

A regény lapjain újraélednek a menekülő Krasznahorkai-hősök, és a középpontban a 91 éves Kada Józsi bácsi áll, aki noha mindent megtett, hogy rejtve maradjon, egy titokzatos magyar falu lakói mégis rátalálnak. Kada vérében ott bujkál az inkognitó, családja évszázadok óta őrzi titkos eredetét, és bár most már a nyugdíjas villanyszerelő IV. Béla és Dzsingisz kán leszármazottjaként a magyar trónra is igényt tarthatna I. József néven, ő inkább távol tartaná magát a politikai zűrzavartól. Határozottan elhatározza, hogy nem dob több fát a tűzre, de tiszta vizet önt a pohárba saját szavaival. De mit kezdenek ezzel az elképzeléssel lelkes tanítványai, közöttük egy délibábos monarchista és egy paramilitáris akciókra készülő figura? Valóban meg lehet állítani a megkerülhetetlen következményeket? Krasznahorkai László groteszk és szatirikus stílusban megírt új regényében - New York, Dalmácia és Türingia után - a karneváli Magyarországra kalauzol minket. A cselekmény fonalában mindenki benne van: a víkendházi öreg király, a váratlanul felbukkanó vendégek, köztük egy vándorzenész, aki nem más, mint Krasznahorkai László. És hol is van eközben Józsi bácsi hűséges kutyája, Zsömle? Vajon eltűnik a homályban, vagy velünk marad a végtelenségig?

Ez a könyv nyolcmilliárd emberi sorsot ölel fel, köztük két történelemtanárt, három színésznőt, három magyartanárnőt, két pszichológust, egy sátoraljaújhelyi könyvtárost és magát az elbeszélőt, valamint rengeteg kedves kis háziállatot. Olyan regény ez, ahol a történetek egymásnak adják a stafétát, újabb és újabb meséket szőve a már meglévőek köré.

Pont úgy, mint amikor a lépcsőházban segítünk egy idős néninek a csomagját felcipelni az emeletre. Mint amikor a szülők egymásnak adják a gyerek kezét: "Fáj a hátam, tudnál segíteni?" Mint amikor műszakváltáskor átadjuk a stafétabotot a kollégának: "Figyelj oda arra a vevőre, mert valami nem stimmel vele."

Olyan ez a könyv, hogy bárki könnyedén bele tud kuckózni - nehéz lesz megválni tőle.

Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés a paraszti kultúrából? Milyen férfiszerepeket kínál fel a társadalom, amelyekből válogathatunk? Mennyire ura egy nő a saját sorsának? Hány generáció életét változtatja meg egy különös döntés? Az Apám üzent megrázó család- és identitásregény, apakönyv egy nemzedékről, amely nem találta a helyét a Kádár-korban, de még kevésbé a rendszerváltás után, és egy másik nemzedékről, amelynek ezzel az örökséggel számot kell vetnie.

Minden önismereti felfedezőúton elérkezik az a döntő pillanat, amikor ráébredünk, hogy elakadásaink, szorongásaink és visszahúzó negatív mintáink nem csupán a jelenből fakadnak, hanem mélyen gyökereznek a múltban. Felmenőink fájdalmai, feldolgozatlan veszteségeik és korlátozó hiedelmeik mind-mind ott rezegnek a mindennapjaink szövetében, láthatatlanul irányítva életünket. Tudományos kutatások is megerősítik, hogy a mélyen megélt traumák, a szeretet hiánya és a kapcsolati törések generációkon keresztül öröklődnek. Amíg nem merünk szembenézni a családi örökségünkkel, addig öntudatlanul is továbbadjuk a fájdalom és a bizalmatlanság mintáit, ezzel pedig gyermekeink életére is hatással vagyunk.

A könyv lapjain egy különleges, transzgenerációs önismereti kalandra invitáljuk az olvasót, amelynek során fokozatosan felfedezheti saját belső világát. Minden egyes fejezet újabb lépést jelent a saját magunk megértése felé. A titkok, tabuk és kimondatlan gondolatok helyett a tisztánlátás eszközeivel felszámolhatjuk a múlt árnyait, és megtörhetjük a traumák generációkon átívelő láncait.

Az "Anyám tenyere" a mitikus középkor varázslatos világában bontakozik ki, a pilisi erdők mélyén és a festői Dunakanyar vidékén. A történet középpontjában álló két főszereplő: egy családját tragikusan elvesztő remete és egy lováról váratlanul leeső fiatal lány. E találkozásuk során felfedezik egymásban és saját magukban életük legmélyebb titkait, miközben megértik küldetésük valódi értelmét. A természet ebben a kötetben nem csupán háttér, hanem élő, lélegző entitás, amelynek vadsága és szelídsége egyaránt meghatározza a sorsukat. Az erdőben rejlő beláthatatlan erő nem csupán a kihívások forrása, hanem a megoldások keresésének színtere is. Az "Anyám tenyere" nem csupán a két ember sorsának összefonódását meséli el, hanem a természet, az ember és az állat közötti komplex viszonyt is feltárja. A konfliktusok és a harmónia keresése egyaránt hangsúlyos szerepet kap, miközben a történet mélyebb rétegeiben Isten keresésének, valamint a létezés legalapvetőbb tapasztalatainak tanúbizonysága is megjelenik.

A Fóbia középpontjában egy nemzetközi hírű fizikusnő áll, aki a tudományos elméletek birodalmából a hétköznapok zűrzavarába zuhan. A történet kezdetén, amikor egy világjárvány első jelei bontakoznak ki, rokonlátogatás céljából vidékre utazik. Ott egy olyan bonyolult és egyben félelmetes helyzetbe kerül, amely nemcsak a családjáról, hanem önmagáról alkotott képét is alapjaiban ingatja meg. Az események során kénytelen szembenézni a belső félelmeivel és a körülötte lévő világ kihívásaival, miközben újraértékeli azt, amit eddig biztosnak vélt.

Szöllősi Mátyás új regényének első része lenyűgöző módon ötvözi a családi, bűnügyi és lélektani elemeket, egy olyan emlékezetes művet alkotva, amely mélyen megérinti az olvasót. A történet középpontjában egy rendkívül intelligens, de súlyos terhekkel küzdő fiatal nő áll, akinek portréja érzékenyen és hitelesen mutatja be a vidéki Magyarország sokszínűségét. A regény nem csupán a generációk közötti kapcsolatok rejtett dinamikáját tárja fel, hanem a látszólag véletlenszerű, mégis logikus események összefonódását is, amelyek a szereplők életét alakítják. Az olvasó egy olyan mélyreható utazásra indul, amely a sztereotípiákat messze elkerülve, a valóság sokféleségét és komplexitását tárja fel.

Kemény Lili egy budapesti író család gyermekeként látta meg a napvilágot, és már tizennyolc éves korában megjelent az első verseskötete. Filmrendezést tanult, és Sipos Balázzsal közösen magyarra ültették át David Foster Wallace híres regényét, a Végtelen tréfát. Az ő legújabb munkája nem az első regénye, hanem egy három éven át érlelődött alkotás, amely a Színház- és Filmművészeti Egyetem politikai tisztogatásának árnyékában született. Első ránézésre a mű memoárnak tűnik, amely a szerelem és a művészet értékét emeli ki; azonban a magánélet zárt világára a külvilág rétegei rakódnak. Ha közelebbről szemléljük, akkor egy egymásra épülő esettanulmányok sorozataként is értelmezhetjük. A szerző gazdag tényanyagot felhasználva arra törekszik, hogy a jelenünket meghatározó társadalmi és lélektani kötelmeket a lehető legpontosabban leírja. Az általa - belső és külső tapasztalataiból - összeállított anyagból világít rá arra, miben élünk. Hangvétele csendes, mégis radikális és kritikus, szenvedélyesen reflektál a világra. Őszintesége diagnosztikus jellegű, nem csupán vallomásos: általánosít, típusokra bont, kontextusba helyez, és következtetéseket von le, miközben a témát folyamatosan újraértelmezi. A szöveg folyamatosan tágul, ahogy az alany újra és újra felfedezi önmagát. Az oldalakra valós, létező helyszínek és emberek is életre kelnek, gazdagítva a narratívát.

"Nem vagyok női Don Quijote / Nem a női Don Quijote vagyok / Én Lovag Dulcinea vagyok" - jelenti ki magáról kötetünk tizenkilenc éves hőse. A kóbor lovaggá váló lány és mellé szegődő krónikása kalandjait követhetjük a modern kor előtti múlttól a modern kor utáni máig, a pokoltól a világűrig. Míg négy évszázaddal ezelőtt Don Quijote egy éppen racionálissá váló világban próbált lovagként élni, és így természetesen gúny, röhögés és erőszak kísérte az útján, addig Lovag Dulcinea egy olyan világrendben él, amelyben megfordultak a szerepek: maga a társadalom válik donkihóteivá: egyre monomániásabbá, ideológiák, tudatmódosítók és technológiai eszközök rabjává; és amelyben egy kóbor lovag minden őrültségével együtt is a normalitást, a józan észt, a humort és az élet feltétlen szeretetét őrzi. Kemény István káprázatos művében ennek a paradoxonnak néz a mélyére. Az előre leosztott szerepek, stigmák és címkék, korlátok és tabuk ellenében ekképpen lesz a Lovag Dulcinea a szabadság verseskönyve, amely egyszerre olvasható egy nagy költészet felszabadult-felszabadító játékának, akár a kötetbeli Krónikás sajátos vallomásának és a klasszikus Cervantes-regény újragondolásának, verses lovagregénynek.

A Vattacukor tizenegy elbeszélését egyedi hangvétellel és különböző időbeli helyszíneken helyezve el, a következőképpen alakíthatjuk: 1. **A Szürke Ház**: A történet a 80-as évek Budapestjén játszódik, ahol Zsuzsa, a fiatal nő, egy szürke házban él, amely tele van családi emlékekkel. A szülő-gyermek kapcsolata feszültségekkel terhelt; Zsuzsa úgy érzi, hogy anyja sosem érti meg az álmait. Az elbeszélés egy belső monológ formájában bontakozik ki, ahol Zsuzsa emlékezik a gyermekkori boldogságra és a felnőtté válás nehézségeire. 2. **A Télapó**: Egy vidéki kis faluban, az 50-es években, a gyerekek izgatottan várják a Télapót, miközben a felnőttek közötti feszültségek egyre csak fokozódnak. A történet harmadik személyben meséli el, hogyan próbálják a gyerekek megőrizni ártatlanságukat egy olyan világban, ahol a családi titkok és a szülői elvárások súlya alatt roskadoznak. 3. **Álmok a Folyón**: A cári Oroszország távoli vidékein Szofia, egy fiatal lány, a folyóparton álmodozik az életéről. Az elbeszélés egyes szám első személyben íródik, és Szofia belső vívódásait, valamint a családi kötelékek súlyát mutatja be, ahogy a szülei elvárásaival küzd, miközben a víz tükrében a jövőjét keresi. 4. **Üzenetek a Múltból**: A mai Budapest egyik antik boltjában, Anna véletlenül rábukkan egy régi naplóra, amely a nagymamája fiatal korából származik. A történet alternáló idővonalakon fut, ahol a nagymama emlékei és Anna modern életének kihívásai találkoznak. Az elmagányosodás és az emlékek keresése kulcsszerepet játszik, miközben Anna rájön, hogy a családi történetek mennyire összekötik őt a múltjával. 5. **A Sziget**: Az 50-es évek vidéki Magyarországán, egy kis faluban, ahol a szülők elvárásai és a valóság ütköznek, Péter, egy ifjú festő, a természetbe menekül. A történet a harmadik személy nézőpontjából meséli el, hogyan találkozik a magányával és az önkifejezés vágyával, miközben a családja elvárásai folyamatosan a nyakán lógnak. 6. **Képzelet és Valóság**: A mai Budapest szívében, egy kis kávézóban, ahol a fiatalok álmaikat osztják meg, találkozunk Lillával, aki a szülei elvárásaival küzd. Az elbeszélés egyes szám első személyben íródik, és Lilla belső monológján keresztül ismerjük meg a családi dinamikát és az elmagányosodás fájdalmát, amelyet az álmai és a valóság közötti feszültség generál. Ezek a történetek nemcsak a családi viszonyok bonyolultságát mutatják be, hanem rávilágítanak arra is, hogy az emlékek és az álmok mennyire fontos kapaszkodók lehetnek az élet nehéz pillanataiban.

„Megőrültél, te nő?! Hogyan engedheted ezt meg magadnak, amikor te okos, szép és erős vagy? Ez a férfi kiszívja belőled a véredet, az agyadat, a lelkedet. Tudod még, ki vagy valójában, és ki voltál valaha? Menekülj!” – mondják folyton az kívülállók, akik csupán a felszínt látják. De a nő belül van, és bent minden egészen más. És ott marad. Remél. Küzd. Hisz. Szeret. Függ. Védekezik. Bánt. És mi a helyzet a férfival? Ő is remél. Küzd. Hisz. Szeret. Függ. Birtoklási vágytól fűtve cselekszik. De ki a vádlott, és ki a vádló? Ki a bántott, és ki a bántó? Ki hazudik, és ki mond igazat? Mindenki sérült valamilyen módon. Van, aki bánt, és van, aki hagyja, hogy bántsák. Vannak, akik végzetes sebeket hordoznak, mások talán gyógyíthatóan. Akad, aki a végén öl, és van, akit megölnek. Talán mindez csupán a szerencsén múlik...? Dobray Sarolta írói bravúrja abban rejlik, hogy párhuzamosan követi a két főszereplő, Léna és Péter nézőpontját az egyre bonyolultabb események sodrában. A regény alapjául szolgáló népszerű sorozatot több százezer olvasó követte a nyomtatott Nők Lapja hasábjain, 2020 áprilisától az év végéig, és a könyv ennek duplájára bővített változata.

Related posts