Üzemanyagszag, kantáros nadrág: a helikopterek világában a nők is otthon vannak.
A gyász sötét fátyla borult Stohl András családjának karácsonyára: "Ez volt az első év, amikor az asztalunkon már nem volt ott az ő híres bejglije."
Szerszámok mindenütt, helikopterek darabokra szerelve, üzemanyagszag és kantáros nadrág - ebben a környezetben dolgozik évek óta Dolmány Anikó, a HeliControl egyik mérnöke. Nem mindennapi szakmát választott magának, hiszen nem is kell statisztikai adatokhoz nyúlnunk ahhoz, hogy tudjuk: ez a szakterület javarészt férfiakat foglalkoztat. Azonban semmi akadálya annak, hogy nők is tevékenykedjenek az iparágban. A mérnök bevezetett minket a repülés karbantartásának világában, és elárulta, miért választotta ezt a hivatást.
A repülés világa számos érdeklődőt vonz, és nem véletlenül: ez a terület komoly felelősséggel jár, hiszen a repülőgépek és helikopterek irányítása, valamint a megfelelő karbantartás elengedhetetlen szakértelmet igényel. A Blikk csapata a HeliControl vasvári központjába látogatott el, ahol egy tapasztalt mérnök segítségével nyertünk bepillantást a helikopterek gondos karbantartási folyamatába.
A HeliControl ügyvezető igazgatója, Oletics Péter elárulta, hogy a szakkarbantartás két részre oszlik: a technikusokra és a mérnök szolgálatra. A mérnök szolgálatoknak a dokumentációk és anyagigények összeállítása, valamint a jegyzőkönyvek elkészítése a fő feladatuk. Ehhez egyetemi végzettségre és szakszolgálati engedélyre van szükség. Ezeken a feladatokon felül azonban van olyan, amikor a mérnök olyan szinten folyik bele a karbantartásba, hogy inspektori szinten végrehajt egy visszaellenőrzést a helikopteren, ami annyit jelent, hogy egy már végrehajtott feladatot a mérnök fizikálisan is leellenőriz.
Az ügyvezető igazgató véleményét is kikértük arról, hogy a megadott feltételeken túl lehet-e női pályázó a szóban forgó pozíciókban. Oletics Péter határozottan kijelentette, hogy ennek semmiféle jogi vagy szakmai akadálya nincsen. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy itthon ezen a szakterületen jellemzően férfiak dominálnak, és ezt követően így folytatta:
- Szerencsére a helyzet folyamatosan javul, és egyre több hölgy csatlakozik a csapatunkhoz. A partnerkarbantartóink között már hölgyek is megtalálhatók, ráadásul a mérnöki területen is egyre több női szakember lép színre - nyilatkozta a HeliControl ügyvezető igazgatója a Blikknek.
Korábban a Blikk utána járt, hogy miért nincs hazánkban női kivonuló tűzoltó. Egyre elterjedtebb, hogy bizonyos női vagy férfi szakmák feltöltődnek mindkét nem képviselőivel, ettől függetlenül statisztikailag meg lehet határozni, mely munkakör femininebb vagy épp maszkulinabb. A választás lehetősége viszont mindenkinek jár, továbbá az is, hogy tisztában legyünk esélyeinkkel az élet bármely területén, jelen esetben a pályaválasztást illetően.
Beszélgetést folytattunk a HeliControl egyik mérnökével, Dolmány Anikóval, aki idén június óta a vasvári bázison teljesít szolgálatot. Anikó 2008-ban szerezte meg diplomáját a Budapesti Műszaki Egyetem közlekedésmérnöki karán, ahol a repülőgépész mérnöki szakirányon tanult. Az utolsó évében a Malév karbantartó bázisán, az Aeroplex Kft.-nél kezdte meg gyakornoki tevékenységét. Ezt követően egy évtizedet töltött a nagygépes iparban, ahol számos teljes típus- és kiegészítő tanfolyamot végzett el. Később a helikopteriparban próbálta ki magát, hat éven át a légi rendészetnél dolgozott, mielőtt csatlakozott a HeliControl csapatához. Jelenlegi szerepében mérnökként tevékenykedik, hozzájárulva a cég sikeréhez.
A repülőgépész szakirányon én voltam az egyetlen lány, aki egyedül teljesítette a tanulmányait az adott évfolyamban.
- Kezdte lapunknak Anikó, aki később megosztotta velünk, hogy korábban vitorlázóként is repült. A mérnök elmondta, hogy míg sok tűzoltó ambíciókkal bíró nő küzd a nehézségekkel, őt saját akaraterjén kívül semmi sem állította meg abban, hogy megtalálja a helyét a repülés világában.
Kérjük, hogy kattintson a fenti videóra, és élvezze a teljes tartalmat!